آرایشگری مردانه

وظایف یک آرایشگر مردانه حرفه ای چیست؟ 

در صورتی که تابحال در دوره آرایشگری شرکت کرده باشید یا حتی در مورد شغل آرایشگری مردانه در اینترنت جستجو کرده باشید، احتمالا تا حدی از این که وظایف یک آرایشگر مردانه چیست (چه آماتور و چه سطح بالا و حرفه ای) اطلاعاتی دارید. با این حال در این مقاله می خواهیم یک بار برای همیشه تمام وظایف و خصوصیاتی که شما به عنوان یک آرایشگر مردانه حرفه ای می توانید داشته باشید را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

 

وظایف آرایشگر مردانه

  • کوتاهی مو  و مدل دادن به مو:

    قطعا اولین کاری که از لحاظ فنی باید بلد باشید و مخصوصا در آرایشگری مردانه، این است که بتوانید موی مشتریها را کوتاه کنید و مدلهای مختلف را اجرا کنید. برای آشنایی بیشتر با کوتاهی مو، توصیه می کنیم مقاله درک مفاهیم کوتاهی موی مردانه را مطالعه کنید.

  • مهارتهای اجتماعی و ارتباط گرفتن با مشتری ها:
    دلتان بخواهد یا نه، آرایشگری مردانه یک شغل اجتماعی است و شما باید بتوانید با مشتری خود ارتباط بگیرید. از خوشامدگویی به او، تا گوش دادن به دستورالعمل ها و خواسته هایش تا خیلی موارد دیگر. در مقاله ویژگی های یک آرایشگر مردانه حرفه ای به این مورد به شکل مفصل تر پرداخته ایم.
  • دانش بروز:
    دنیای آرایشگری و به شکل کلی مد و فشن روز بروز جدید می شود و شما به عنوان یک آرایشگر مردانه حرفه ای، باید در رابطه با جدیدترین مدل ها و مدلهای داغ روز موی مردانه دانش کافی داشته باشید. اما دانش یا شناختن کافی نیست؛ مهارت شما در اجرای این مدلهاست که شما را منحصر به فرد و تبدیل به یک آرایشگر حرفه ای می کند.
  • انجام پروتز و ترمیم مو:
    نمی گوییم تمام آرایشگران و مخصوصا آرایشگران مبتدی باید این مهارت را داشته باشند؛ اما داشتن این مهارت و اجرای پروتز و ترمیم موی مردانه می تواند مشتری های جدید بسیاری را به سمت شما بکشاند و تغییر بزرگی در میزان درآمد شما بوجود بیاورد. برای اطلاعات دقیق تر کافیست مقاله آموزش پروتز و ترمیم مو را ببینید.
  • توانایی دنبال کردن دستورالعمل ها و خواسته ها:
    به یاد داشته باشید که مشتری شما لزوما دانش تخصصی ندارد و ممکن است به سختی و با زبان ساده به شما بگوید که از شما چه می خواهد؛ اما شما به عنوان یک آرایشگر مردانه درجه یک باید بتوانید خواسته های او را متوجه شوید و اجرا کنید.
  • توانایی ایستادن به مدت طولانی:
    شغل آرایشگری معایب خاص خودش را دارد؛ اما شاید یکی از بزرگترین آنها این باشد که شما باید بتوانید چندین و چند ساعت هر روز سر پا باشید و به مشتری های متعدد خدمات رسانی کنید. مشتری های بیشتر، یعنی درآمد بیشتر، و احتمالا خستگی فیزیکی بیشتر.
  • استفاده از مواد شیمیایی، حالت دهنده ها، شامپوها و موارد بسیار دیگر:
    این که لازم است شما از چه موادی با چه تنوعی استفاده کنید، بسته به سطح مهارت و سطح کاری شماست. اما این مورد آنقدر مهم است که در دوره های آرایشگری مردانه، برای آن دوره ای جدا در نظر گرفته شده است و قطعا جزو خصوصیات و وظایف یک آرایشگر مردانه حرفه ای به شمار می رود.
  • شیو کردن، کوتاه کردن، و مدل دادن به ریش و سبیل:
    شاید این مهارت یکی از مهارت هایی باشد که مختص آرایشگرها و آرایشگاه های مردانه باشد. به عنوان یک آرایشگر مردانه، احتمالا اکثر مشتری ها خواسته ای در رابطه با ریش یا سبیل یا هردو دارند که باید بتوانید آن را اجرا کنید و نتیجه دلخواه را بگیرید.
  • رسیدگی به پرداخت ها و دریافت دستمزد:
    فرقی نمی کند آرایشگاه مال خودتان باشد یا صرفا در آنجا مشغول کار باشید. همه مواردی که گفته شد برای این است که مشتری در نهایت به شما دستمزد کارتان را پرداخت کند. بنابراین، یادتان باشد که پرداختی ها و مسائل مالی را بسیار مرتب و سازمان یافته نگه دارید تا بعدا دچار مشکل نشوید.
  • شستشو و حالت دهی موی سر:
    شستشو ممکن است قبل از کار اصلاح (در صورت نیاز) یا بعد از آن باشد. به هر صورت باید بتوانید شستشو را به شکل درست و مهمتر از آن سریع انجام دهید. این که خدمات شستشو رایگان باشد یا مبلغی جداگانه برای آن در نظر گرفته شود بسته به انتخاب شماست.
  • موارد بهداشتی و ایمنی:
    این دسته از وظایف متعدد و متنوع هستند. مثلا استفاده از پیشبند یا شنل، رول دور گردن، ضدعفونی کردن وسایل و ابزار، تمیز کردن محیط کار، تکاندن موهای روی شانه و صورت مشتری، همگی جزو موارد بهداشتی هستند که باید رعایت کنید. همچنین باید حواستان باشد از ابزار مناسب و باکیفیت استفاده کنید. می توانید برای آشنایی بیشتر، مقاله شناخت ابزارهای حیاتی در آرایشگری مردانه را مطالعه کنید.
  • کانتورینگ و خدمات گریم:
    این یکی نیز از مواردی است که بیشتر از آرایشگرهای حرفه ای مردانه انتظار می رود. این که شما بتوانید خدمات گریم داماد یا گریم سینمایی را انجام دهید می تواند تفاوت عظیمی در درآمد شما ایجاد کند. همچنین توصیه می کنیم از مقاله آموزش گریم داماد (متعادل سازی چهره) برای یادگیری بیشتر استفاده کنید.
  • ماساژ سر، گردن و صورت:
    قبول داریم. این یکی جزو مواردی است که شاید در خیلی آرایشگاه ها نتوانید آن را پیدا کنید. ولی داشتن خدمات ماساژ صورت، سر و گردن در آرایشگاه مردانه می تواند برای شما تفاوت بزرگی ایجاد کند و در منحصر به فرد شدن شما و آرایشگاهتان موثر باشد.
  • مدیریت زمان:
    برای یک آرایشگر مردانه، زمان نقشی حیاتی دارد. مردان معمولا به آرایشگاه می آیند و انتظار دارند سر وقت مقرر کار اصلاحشان شروع شده و بزودی تمام شود. و مدیریت زمان می تواند برای شما یک نقطه قوت یا در صورت عدم رعایت، یک نقطه ضعف بزرگ محسوب شود.
  • وظایف مدیریتی:
    این مورد کاملا به نقش شما در آرایشگاه بستگی دارد. ولی اگر در آرایشگاه نقشی اصلی دارید نظارت بر کارآموزها، کارکنان و مسائل دیگر آرایشگاه بسیار مهم است.
  • تاییدیه گرفتن از مشتری با آینه:
    شاید باورتان نشود ولی نشان دادن نتیجه تمیز کار شما به مشتری در آینه معجزه می کند. او بعد از این تاییدیه دیگر خیالش راحت است و رضایتش از کار شما به شکل یک تصویر دلنشین در ذهنش نقش می بندد. علاوه بر آن، ممکن است واقعا گاهی چیزی از دستتان در رفته باشد که مشتری به آن اشاره کند و اصلاحش کنید.
  • تشخیص مشکلات پوست و مو و حل آنها:
    یادتان باشد که شما آرایشگر مردانه هستید و کارتان تماما با پوست و موی مشتری است. پس چه بهتر که شما بتوانید مشکلات فعلی یا احتمالی در پوست و موی مشتری را تشخیص دهید و اقدام به حل آنها کنید یا اقلا به مشتری توصیه های مفیدی در این باره داشته باشید.
  • خلاقیت و زیبایی شناسی:
    آرایشگری هنر دهم در ایران شناخته شده و کاری نیست که بخواهید صرفا به شکل مکانیکی و ماشینی انجامش دهید. به عنوان یک آرایشگر، دانش زیبایی شناسی و خلاقیت فنی و بصری، چیزهایی هستند که می توانند شما را به اوج برسانند.
  • مشاوره به مشتری ها:
    البته بالاتر نیز به اختصار به این مورد اشاره کردیم، ولی در نظر داشته باشید که شما معتمد مشتری در زمینه های مربوط به پوست و موی او هستید، پس حتما دانشتان را در اختیار مشتری بگذارید، به او مشاوره دهید، و در صورت نیاز، روی نظرات او تاثیرگذار باشی.
  • پاکسازی پوست و صورت:
    بدیهی است که خدمات زیبایی از وظایف اصلی آرایشگران، حتی آرایشگران مردانه است. با اینحال، این روزها افراد زیادی هستند که پیگیر خدمات پاکسازی پوست صورت هستند و توصیه می کنیم حتما در این زمینه فعالیت کنید تا کمبودی در آرایشگاه شما و مهارتهایتان وجود نداشته باشد.
  • خدمات دیگر:
    خدمات دیگری نیز در آرایشگاه مردانه و توسط آرایشگر مردانه می تواند ارائه شود که بسته به خود شماست. از جمله مواردی که چندان همه گیر نیست لیزر موهای زائد و … است.

فید موی سر

 

سخن آخر 

یادتان باشد که وظایف یک آرایشگر می تواند بسیار متنوع باشد و اجرای آنها بسته به سطح مهارت شماست. همیشه به یادگیری ادامه دهید و با عملگرا بودن، پیشرفت خود را تضمین کنید. در صورت سوالات بیشتر، از طریق کامنت یا بخش تماس با ما، با آکادمی پندار بختیاری تماس بگیرید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد کنید