p33

علل علمی کم‌پشت بودن مو | با ما همراه باشید

چه چیز باعث کم پشت بودن مو می شود ؟ ریزش مو می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. دلیل ریزش موی شما می‌تواند باعث شود که موی شما:

  • ناگهانی بریزد یا تدریجی
  • نازک شود یا نه
  • بتواند خود بخود رشد کند یا نه
  • برای رشد مجدد نیاز به درمان داشته باشد (یا نه)
  • نیاز به پیشگیری فوری داشته باشد تا از ریزش موی و کم پشت بودن مو همیشگی و طاسی جلوگیری شود

 

کم پشت بودن مو

دلایل ریزش مو

در ادامه می‌خواهیم دلایل مختلف ریزش مو را با هم بشناسیم و ببینیم که آیا در هر مورد امکان رویش مجدد مو وجود دارد یا نه. با ما همراه باشید:

ریزش موی ژنتیکی (ارثی)

این مدل ریزش مو در هر دوی خانم‌ها و آقایان وجود دارد، و در واقع رایج‌ترین دلیل ریزش مو در تمام جهان به شمار می‌رود. در مردان، به این نوع ریزش الگوی طاسی مردانه گفته می‌شود. در زنان نیز به آن الگوی طاسی زنانه گفته می‌شود. به هر صورت نام علمی آن آلوپسی آندروژنیک است. در کل، این نوع ریزش باعث می‌شود باعث کاهش فولیکول‌های مو و در نهایت توقف رشد موها می‌شود. این نوع کم پشت بودن مو می‌تواند از سنین نوجوانی شروع شود، اما معمولا سن شروع آن کمی بالاتر است. در زنان، علائم این نوع ریزش معمولا کاهش ضخامت مو یا کم‌پشت شدن یک بخش خاص از موست. در مردان اما، اولین علائم ریزش ارثی مو، عقب رفتن خط رویش مو، یا کاهش مو در بخش بالایی سر است.

آیا رویش مجدد امکان‌پذیر است؟

بله. درمان می‌تواند باعث توقف یا کاهش سرعت کم پشت بودن مو ی شما شود. همچنین می‌تواند باعث رویش مجدد شود. هر چه زودتر درمان شروع شود، نتیجه بهتری می‌دهد. بدون اقدام به درمان، شما موی خود را از دست خواهید داد.

سن

معمولا با بالا رفتن سن، اکثر افراد متوجه ریزش مو می‌شوند، چرا که رشد موها متوقف می‌شود. در یک برهه زمانی فولیکول‌های مو رویش مو را متوقف می‌کنند و این موضوع باعث کم شدن ضخامت موی روی سر ما می‌شود. همچنین مو رنگ خود را از دست می‌دهد. خط رویش موی‌ خانم‌ها به شکل طبیعی شروع به عقب رفتن می‌کند.

آیا رویش مجدد ممکن است؟

در صورتی که زود فکری به حال آن بکنید، ممکن است رویش مجدد مو اتفاق بیفتد.

آلوپسیا آره‌آتا (طاسی منطقه‌ای)

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول‌های مو حمله کند. احتمال دارد در این صورت شما موی هر بخشی از بدن خود را از دست بدهید: موی سر، موی داخل بینی، و موی داخل گوش. بعضا موی مژه یا ابروی افراد می‌ریزد.

 

کم پشت بودن مو

آیا امکان رشد مجدد هست؟

بله. در صورتی که موی شما خودش مجدد رشد نکند، درمان می‌تواند منجر به تحریک و رویش مجدد مو شود.

درمان سرطان

در صورتی که شما شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی را تجربه کنید و سر و گردن درگیر شود، ممکن است همه (یا اکثر) موهای خود را طی چند هفته از شروع درمان از دست بدهید.

آیا امکان رشد مجدد هست؟

معمولا رشد موها طی چند ماه بعد از پایان درمان شروع می‌شود. البته متخصصین پوست و مو توصیه می‌کنند برای تسریع این روند از درمان استفاده کنید.

آیا این کم پشت بودن مو قابل پیشگیری است؟

استفاده از کلاه خنک‌کننده قبل، در طول، و بعد از شیمی‌درمانی به پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

زایمان، بیماری، یا موارد استرس‌زا و فشارهای دیگر

چندین ماه بعد از زایمان، بهبودی از یک بیماری، یا جراحی، ممکن است متوجه شوید که موهای زیادی در زمان شانه زدن موها می‌ریزد یا ممکن است موهایی که می‌ریزد را روی بالش ببینید. این موضوع می‌تواند پس از یک دوره استرس‌زا و ناراحت‌کننده مثل طلاق یا از دست دادن عزیزان نیز اتفاق بیفتد.

امکان رویش مجدد؟

در صورتی که استرس متوقف شود، بدن شما باز خودش را وفق می‌دهد و ریزش مو متوقف می‌شود. پس از این اتفاق، احتمال بسیار زیاد، موی شما طی ۶ تا ۹ ماه به حالت عادی خود بازمی‌گردد.

خدمات آرایشگاهی روی مو

در صورتی که در حال کراتینه مو ، رنگ کردن آن یا کارهای مشابه باشید، ممکن است در حال آسیب زدن به مو باشید! طی یک دوره زمانی، این آسیب می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

رویش مجدد ممکن است؟

می‌توانید از آسیب به موهایتان پرهیز کنید که خود از ریزش مو پیشگیری می‌کند. زمانی که به فولیکول مو آسیب می‌رسد، مو نمی‌تواند از فولیکول رشد کند. داشتن فولیکول‌های آسیب‌دیده زیاد، می‌تواند منجر به نقاط طاس دائمی در سر شما شود.

بستن موها و کشیده شدن آنها

در صورتی که موهای خود را مدت‌های طولانی و محکم می‌بندید، این کار می‌تواند منجر به طاسی دائمی شود. نام علمی آن ریزش موی کششی است.

امکان رویش مجدد هست؟

خیر. شما فقط می‌توانید از ریزش مو با تغییر دادن در روند بستن موهای خود پیشگیری کنید.

عدم تعادل و اختلالات هورمونی

یکی از دلایل این اختلالات سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) است. این سندروم می‌تواند موجب کیست‌های تخمدانی و ریزش مو شود. قطع بعضی از قرص‌های ضدبارداری می‌تواند باعث اختلالات هورمونی موقت شود. زنانی که دارای اختلالات هورمونی هستند، ممکن است شاهد کاهش ضخامت موی خود شوند.

امکان رویش

درمان ممکن است کمک کند.

عفونت پوست سر

عفونت پوست می‌تواند باعث پوسته‌پوسته شدن یا التهاب پوست سر شود. ممکن است نقاط کوچک سیاهی روی پوست سر شما ایجاد شود. این نقاط در واقع تکه‌های مو هستند. ممکن است ریزش موی سکه‌ای را نیز شاهد باشید.

امکان رویش مجدد هست؟

بله. درمان می‌تواند عفونت را از بین ببرد. زمانی که عفونت از بین برود، موی شما دوباره رشد می‌کند.

دارو

یکی از عوارض احتمالی داروها ریزش موست. در صورتی که فکر می‌کنید دارویی که مصرف می‌کنید باعث ریزش مو شده است، از دکتر خود این موضوع را جویا شوید. بسیار مهم است که قبل از صحبت با پزشک اقدام به قطع مصرف دارو نکنید. قطع ناگهانی بعضی داروها می‌تواند عوارض بسیار شدید و جدی داشته باشد.

و اما امکان رویش مجدد مو؟

بله.

پسوریازیس

این بیماری پوستی مزمن خودایمنی می‌تواند به پوست سر نیز سرایت کند و باعث ریزش مو شود.

امکان رویش مجدد؟

زمانی که این بیماری رفع شود مو مجددا می‌روید. اما این فرآیند ممکن است زمان ببرد.

کندن موهایتان

بعضا افراد موی خود را می‌کنند و معمولا برای رهایی از تنش و استرس این کار را انجام می‌دهند. این افراد ممکن است خود آگاه نباشند که در حال انجام این کار هستند. تریکوتیلومانیا نام علمی این پدیده است.

آیا رویش مجدد ممکن است؟

در صورتی که فولیکول موی خود را نابود نکرده باشید، بله. باید دست از این کار بردارید.

آلوپسی اسکارینگ

در این حالت،‌ التهاب، فولیکول‌های موی شما را از بین می‌برد. در صورت تخریب فولیکول، مو دیگر نمی‌تواند رشد کند. به این نوع ریزش‌ها آلوپسی‌های سیکاتریسیل گفته می‌شود.

امکان رویش مجدد؟

زمانی که فولیکول مو از بین برود، امکان رشد مجدد وجود ندارد. پیشگیری زودهنگام از این مشکل بسیار مهم است.

عفونت مقاربتی

در صورتی که عفونت‌های مقاربتی درمان نشوند، می‌توانند منجر به ریزش مو شوند. یک مثال آن سفلیس است. در صورتی که سفلیس درمان نشود، می‌تواند منجر به ریزش سکه‌ای در ریش و مو و ابروان و بقیه‌ جاهای بدن شما شود.

امکان رویش مجدد هست؟

بعد از درمان عفونت، مو شروع به رشد مجدد می‌کند.

بیماری تیروئید

در صورت داشتن مشکل تیروئید ممکن است شاهد کم شدن ضخامت موی خود شوید. بعضا ممکن است متوجه ریزش دسته‌ای موهای خود در زمان شانه کردن آنها شوید.

امکان رویش؟

بله، درمان تیروئید می‌تواند باعث بازگشت رشد موهایتان شود.

کمبود بیوتین، آهن، پروتئین یا روی

در صورتی که در هر کدام از موارد ذکر شده کمبود وجود داشته باشد، ممکن است شاهد ریزش موی قابل توجهی باشید.

امکان رویش مجدد مو؟

بله، زمانی که بدن شما آنچه کم دارد را بگیرد، مو شروع به رشد مجدد می‌کند.

مواد سمی

قرار گرفتن تدریجی در معرض مواد سمی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. از جمله‌ی این مواد سمی می‌توان به آرسنیک، جیوه، و لیتیوم اشاره کرد. همچنین دریافت مقادیر زیاد ویتامین A یا سلنیوم می‌تواند برای شما سمی باشد و منجر به ریزش مو شود.

امکان رویش مجدد؟

زمانی که دیگر در معرض مواد سمی نباشید، مو شروع به رویش مجدد می‌کند.

 

کم پشت بودن مو در آقایان

 

سخن آخر

امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشید. راه‌های مختلفی برای جبران ریزش مو از جمله پروتز و ترمیم مو ، کاشت مو و … وجود دارند که می توانید انجام دهید. در صورت وجود هر گونه پرسش می توانید با ما در تماس باشید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد کنید