کراتینه مو

آموزش کراتینه مو + هزینه‌ها 

اول از همه در صورتی که نمی دانید کراتینه به چه کار می آید، به شکل خلاصه باید بگوییم بعضا افراد در صورتی که موهایشان دچار فر شدن و وز شده باشد، از این متد استفاده می‌کنند.

  • دلیل نام کراتین مو این است که کراتین همان پروتئینی است که باعث می‌شود موهای شما صاف و لخت و براق و درخشنده باشند. اما آیا کراتین ضرر دارد؟
  • آیا کراتین برای موهای شما مناسب است؟
  • آیا اثر کراتین پایدار است و می‌ماند؟
  • اصلا آیا کراتین باعث ریزش موها می‌شود؟ و قیمت کراتین چقدر است؟

در این مقاله به تمامی این پرسش ها می پردازیم؛ با ما همراه باشید. 

 

کراتینه مو

کراتین مو چیست؟ 

همانطور که گفته شد در کراتینه مو، کراتین مو که پروتئین مورد نیاز موی شماست به موی شما افزوده می شود. ولی چه نیازی وجود دارد؟ امروزه با توجه به این که شرایط آب و هوایی مخصوصا در شهرهای بزرگ مناسب نیست، موها مدام در معرض حرارت سشوار و اتو مو و دکلره و رنگ و … قرار می‌گیرند، یا در اثر فاکتورهای دیگری مثل نور آفتاب یا مواد شیمیایی، ممکن است مو طراوت طبیعی خود و لختی خود را از دست بدهد و برای رفع این موضوع و منسجم کردن حالت مو و بازگرداندن براقیت به آن افراد از کراتینه استفاده می کنند. قبل از آموزش کراتینه مو، لازم است نکات مهمی را به شما بگوییم. 

مزایای کراتینه مو (Keratin Treatment) 

درست است که تبلیغات زیادی روی کراتینه مو شده، اما خود کراتینه هم باید پتانسیل آن را داشته باشد و قاعدتا باید مزایایی داشته باشد که باعث می شود بسیاری از افراد به سراغ آن بروند. به عنوان مثال: 

  • موی لطیف و براق :
    کراتین سلول‌های موی شما را نرم می کند و این به معنای شانه کردن راحت تر و به کلی وزی کمتر است. در واقع موی شما سالم تر و شاید زیباتر به نظر خواهد رسید. همچنین کراتین می تواند به شکل موقتی موی شما را منسجم و یکدست کند. 
  • نتایج طولانی مدت :
    تا زمانی که شما به خوبی از موهایتان مراقبت کنید و زیادی موهایتان را نشویید (۲ تا ۳ بار در هفته کافیست)، اثر کراتین می تواند به مدت ۶ ماه هم ماندگاری داشته باشد. 
  • مدیریت و حالت‌دهی راحت تر موها :
    به خصوص در صورتی که موهای شما وز یا ضخیم هستند، کراتین می تواند خیلی کمک کننده باشد. در صورتی که شما معمولا از سشوار برای حالت دهی موهایتان استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که بعد از کراتینه کردن موها زمان استفاده از سشوار و در واقع خشک کردن موها پایین می آید و حتی می تواند به نصف برسد!‌

 

کراتینه مو مردانه

معایب کراتینه مو 

با همه مزایایی که گفته شد، بسیار می شنویم که کراتینه مو می تواند ضرر داشته باشد؛ در ادامه به این معایب و مضرات می پردازیم: 

  • فرمالدهید :
    اولین و بزرگترین مشکل مواد کراتینه، وجود فرمالدئید در آنهاست. می توانید برای شناخت بیشتر این ماده آن را گوگل کنید. اما در همین حد کافیست که این ماده سرطانزا بوده و زمانی که بخار آن در اثر گرم کردن موها بعد از اعمال مواد کراتینه آزاد می شود می تواند عوارض کوتاه یا بلند مدت داشته باشد، و این عوارض لزوما برای شخص مشتری نیست، بلکه برای تمامی افرادی خواهد بود که در آن محیط قرار دارند. توصیه ما این است که حداقل حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنید. البته امروزه مواد جایگزینی وجود دارد مثل ریلکسرها (Relaxers) یا شیوه ژاپنی که در آن گره‌خوردگی‌های مو به واسطه موادی مانند آمونیوم تیوگلیکولات و سدیم هیدروکسید باز و مو صاف می شود و نتایج آن نیز دائمی است، با این حال با این شیوه ممکن است شاهد رویش فر و عجیب موهای تازه باشید. همچنین مواد کراتینه بدون فرمالدئید نیز وجود دارند (مثل گلیوکسیلیک اسید)، ولی باید توجه داشته باشید که اثر آنها به اندازه مواد کراتینه دارای فرمالدئید نیست. 
  • قیمت :
    یکی دیگر از موارد هزینه کراتینه مو است که در کمترین حالت می تواند ۴۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومان باشد و در صورتی که موهای شما بلند باشد باید روی کف قیمت ۱ میلیون و ۲۰۰هزار تومان حساب کنید! البته که می توانید کراتینه را به شکل خانگی و خودتان نیز انجام دهید، ولی هم نتایج به خوبی انجام کراتینه توسط یک آرایشگر حرفه‌ای نیست و هم اینکه ممکن است به موهایتان آسیب جدی‌ای وارد کنید. با این حال، با توجه به این که انجام مداوم کراتینه می‌تواند به مو آسیب جدی وارد کند، نباید بیش از سالی ۲ تا ۳ بار آن را انجام دهید و معمولا فصول و زمانهای گرم سال بهترین زمان انجام کراتینه به شمار می رود. 
  • نگهداری سخت :
    در واقع شستشوی کمتر موها و پرهیز از رفتن به استخر و به شکل کلی شنا، می تواند کراتینه را برای بعضی افراد به کاری دشوار تبدیل کند. در واقع کلر موجود در آب استخر و نمک موجود در آب دریا و اقیانوس می تواند باعث کمتر شدن عمر کراتینه شما شود. همچنین باید حواستان باشد که موهایتان را با شامپوی بدون سدیم کلراید و بدون سولفات شستشو کنید. همچنین احتمال دارد که نیاز باشد تا ۳ یا ۴ روز موهایتان را نشویید. پس اگر نمی توانید تحمل کنید که یک روز شستشو نکنید یا موهایتان را نشویید احتمالا کراتین برای شما مناسب نیست. 

هشدار!
در صورتی که باردار هستید به هیچ وجه کراتین را انجام ندهید، چون می تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی را برای شما داشته باشد. 

 

کراتین کردن

آموزش کراتینه مو 

اول از همه لازم است بدانید که به شکل کلی دو نوع کراتینه مو داریم:

یکی کراتینه احیا کننده و دیگری کراتینه برزیلی. کراتینه احیا کننده همانطور که از نامش پیداست برای احیای موهای آسیب‌دیده و حفظ حالت و حجم اولیه موست. حال چه موی شما فر و مجعد باشد و چه آسیب دیده باشد، می توانید از این روش استفاده کنید. در این روش موها یکدست می شود ولی خیلی لخت نمی شود.

در واقع کاربری اصلی آن احیای دوباره کراتین ساقه موی شماست. در کراتینه برزیلی اما، موهای شما علاوه بر یکپارچه شدن لخت هم می شود، گرچه باید توجه داشته باشید که در این روش حجم اولیه مو کاهش پیدا می کند و در صورتی که موهای کم‌پشت دارید یا موهای شما می‌ریزد احتمالا این روش برای شما مناسب نباشد.

به همین خاطر هم مشاوره با آرایشگر حرفه‌ای و فرد متخصص قبل از انجام این کار ضروریست. البته می توان این دو روش را ترکیب نیز کرد که بسته به نوع موی فرد است. 

قبل از شروع کار بدانید که برند و کیفیت موادی که استفاده می شود روی نتیجه کار شما اثر مستقیم خواهد گذاشت، پس بهترین را انتخاب کنید.

همچنین از قبل باید بدانید که این پروسه زمانبر است و می تواند از ۲ تا ۶ ساعت زمان ببرد!‌ اول از همه شستشوی مو است و باید موی خود را با شامپوی مناسب بشویید و بگذارید شامپو به میزان لازم (که در دستورالعمل آن نیز ذکر شده) روی موها بماند، و بعد از آن موها را بشویید. حال در صورتی که کراتینه احیا کننده انجام می دهید مو را باید کامل خشک کنید اما در غیر اینصورت و در صورت انجام کراتینه برزیلی باید بگذارید حدود یک پنجم رطوبت در موها باقی بماند.

پس از آن باید موهایتان را چند دسته کنید و مواد کراتینه را با براش مخصوص به موهای خود بزنید و حواستان باشد که مواد با ریشه مو یا پوست سر تماس پیدا نکنند. سپس باید ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به مواد زمان دهید تا جذب موهای شما شوند. مهمترین مرحله در اینجاست که شما باید موها را لایه لایه اتوکشی کنید و اتوی شما باید اتوی مخصوص با صفحه سرامیکی با حرارت بالا باشد و باید آنقدر اتوکشی را تکرار کنید که دیگر بخاری از مو بلند نشود.

حواستان باید باشد که:

اولا در صورتی که اتوکشی را درست انجام ندهید می توانید به موهایتان آسیب بزنید، دوما پس از کراتین باید تا ۳ روز شستشو داشته باشید و بعد تا ۷ روز مراقبت های لازم را بعمل آورید. حواستان باشد که از سرم مو و ماسک مو نیز حتما استفاده کنید. 

 

موی صاف و سالم

آیا کراتینه باعث ریزش مو می شود؟ 

افراد بسیاری بوده اند که گفته‌اند پس از انجام کراتینه دچار ریزش مو شده اند. اما در واقع باید به دو موضوع توجه کنید. یکی این که باید موهای شما برای انجام کراتینه مناسب باشد و برای حل این موضوع حتما با یک متخصص مشورت کنید. و موضوع دوم این که باید مراقبت‌های مربوط به کراتینه مو را جدی بگیرید.

مثلا، علاوه بر موارد گفته شده حواستان باشد که ترجیحا قبل از انجام کراتینه رنگ کردن و دکلره موها را انجام دهید و پس از انجام نیز حدود یک هفته صبر کنید و بعد به سراغ کراتینه بروید.

همچنین اگر می خواهید پس از کراتینه موها را رنگ کنید بین ۱۵ تا ۲۰ روز صبر کنید، و ضمنا حدود یک هفته پس از انجام کراتینه از بستن مو و فشار آوردن به آن پرهیز کنید. 

به شکل کلی در صورتی که ریسک کراتینه را نمی پذیرید، می توانید از روش های طبیعی و کم‌خطر مثل استفاده از روغن رزماری، سیاه‌دانه، کرچک، نارگیل، زیتون و … یا حنا استفاده کنید. 

 

موی سالم

 

سخن آخر 

امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید. در صورتی که تجربه ای در زمینه کراتینه مو دارید یا سوال و درخواستی دارید می توانید از طریق کامنتهای این مقاله با ما به اشتراک بگذارید و همچنین در صورتی که می خواهید آرایشگری را یک بار برای همیشه از صفر تا صد یاد بگیرید حتما به دوره پی بی مستر آکادمی پندار بختیاری سر بزنید. 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد کنید