فید و پیتاژ

تفاوت های فید و پیتاژ در چیست؟

فید و پیتاژ هر دو از تکنیک ها و مواردی در آرایشگری مردانه هستند که امروزه خیلی رواج یافته و محبوب شده اند. اما اصلا پیتاژ چیست؟ فید چیست؟ تفاوت این دو در چیست؟ و نکاتی که لازم است راجع به آنها بدانیم چه هستند؟ در ادامه این مقاله به تمامی این موارد خواهیم پرداخت. حتما با ما همراه باشید.

 

مدل فید جذاب

پیتاژ چیست؟

پیتاژ به شکل خلاصه خرد کردن و تغییر حجم مو می باشد، و این کار به صورتی انجام می شود که رد قیچی روی موها نماند. معمولا این کار (پیتاژ) را به وسیله قیچی پیتاژ انجام می دهند، اما می توان این کار را با تیغ پیتاژ نیز انجام داد. البته توصیه اکید ما این است که از تیغ پیتاژ مخصوصا برای موهایی که موخوره دارند، خشک هستند یا مشکلات دیگر دارند استفاده نشود. حال سوالی که پیش می آید این است که کاربرد دقیق پیتاژ چیست؟ از پیتاژ زمانی استفاده می شود که بخواهیم حجم موهای زیادی حجیم را بگیریم، یا برعکس، موهای کم پشت را پرپشت تر و حجیم تر نشان دهیم. پس تا اینجا متوجه شدیم که پیتاژ چیست؛ اما یک سوال دیگر:

موهای مناسب پیتاژ کدامند؟

همانطور که قبل تر هم گفتیم، پیتاژ برای کسانی که موهای کم پشت دارند و می خواهند موهای خود را پرپشت تر نشان دهند مناسب است. همچنین برای افرادی که موهای حجیم و ضخیم دارند نیز از پیتاژ استفاده می شود، چرا که وزن کمتر و حالت دهی بهتری را برای مو به ارمغان می آورد، مخصوصا از پیتاژ توسط افرادی با موهای حجیم در فصل تابستان زیاد استقبال می شود. دیگر استفاده پیتاژ برای موهای صاف و لخت است که مشکل حالت دهی دارند.

مشتری هایی که موهای خرد و لایه لایه می خواهند از پیتاژ لذت خواهند برد. همچنین توجه کنید که پیتاژ می تواند باعث شود که فید یا سایه مو بیشتر به چشم بیاید. اصلا فید چیست؟

فید چیست؟ (فید شدن یعنی چی)

در صورتی که می خواهید به شکل کامل با زیر و بم فید آشنا شوید، توصیه می کنیم حتما دو مقاله فید چیست و اشتباهات رایج در فید مردانه را بخوانید. اما به شکل کلی، زمانی که روی موها حالت سایه ایجاد می کنیم، به آن فید گفته می شود. تصور کنید موها در قسمت بالایی سر بلند بوده و هر چه رو به پایین می آییم، به شکل تدریجی موها کوتاه تر می شود تا زمانی که دیگر مویی نباشد و فقط پوست سر را داشته باشیم. در این حالت در واقع فید داریم! حال آیا ایجاد فید و سایه در مو مغایرتی با پیتاژ دارد؟ به هیچ وجه! در واقع می توان گفت پیتاژ در مو کمک می کند سایه و فید بهتر هم دیده شود. فقط توجه داشته باشید که اول از همه نباید بین 2 قسمت از فید مو پله شاود و باید کاملا به شکل تدریجی محو شود، و مورد دوم این که می توان از قیچی پیتاژ برای سایه انداختن بالای موها استفاده کرد.

نکاتی در رابطه با پیتاژ کردن مو

اول از همه، باید بدانید که پیتاژ در واقع عوارض خاصی برای مو ندارد، اما در صورتی که موها خشک یا آسیب دیده باشد، نباید موها را پیتاژ کرد چرا که موخوره می زنند. برای اجرای درست پیتاژ، باید موها را تقسیم بندی کنید (این کار به یکپارچه کوتاه کردن مو کمک می کند)، بعد باید برش را از داخل موها آغاز کنید. حال تکه های تقسیم بندی را از بالا به پایین قیچی کنید. برای قیچی کردن موها را با شانه در زاویه 45 درجه نگه دارید و قیچی را در نوک موها بگیرید. در انتها نیز لازم است مو را به صورت افقی جدا کنید و پیتاژ را یک بار دیگر به شکل عمودی انجام دهید.

نکته ای که اینجا باید در نظر داشته باشید، این است که چه در اجرای پیتاژ و چه مواردی مانند آندرکات، بلند شدن مو پس از چند مدت می تواند شکل اولیه ای را که داشت از بین ببرد و باعث بهم ریختگی شود. پس مشتریانی که چنین مواردی را از شما انتظار دارند باید زمان کافی برای رسیدگی زود به زود به موهایشان را داشته باشند، مثلا دو هفته ای یک بار. حواستان باشد که پیتاژ را از ساقه مو شروع نکنید تا بیش از اندازه حجم موها را نگیرید. همچنین نباید قبل از پیتاژ با به کار بردن واکس و کرم مو باعث شویم حجم آنها از حجم واقعی شان کمتر به نظر آید.

تفاوت فید و پیتاژ

همانطور که باید تا الان متوجه شده باشید، در واقع فید و پیتاژ اصلا یکی نیستند. یکی به معنای خرد کردن مو و گرفتن حجم آن است، و دیگری به معنی سایه زدن در مو با کوتاهی و اصلاح با ماشین. با اینحال، این دو می توانند مکمل های خوبی باشند در صورتی که به خوبی هر دو را تکنیکی و حرفه ای یاد بگیرید. برای یادگیری پایه تا پیشرفته آرایشگری مردانه، توصیه می کنیم حتما از دوره پی بی مستر که دوره استادی آرایشگری مردانه است دیدن کنید. تا شروع یادگیری و تبدیل شدن به یک آرایشگر با درآمد بالا فاصله ای ندارید.

 

پندار بختیاری    –  آموزشگاه آرایشگری مردانه

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد کنید